Jeffrey Reijnders

• 'Een nieuwe route' geplaatst op donderdag 15 oktober 2015 13:53:41 door jefftriathlon

Ik woon ondertussen ruim 2 jaar in Sittard, waar ik het ontzettend naar mijn zin heb met Jeanine. Ik boek nog iedere maand vooruitgang in trainingen en wedstrijden, maar ik heb het idee dat er meer in zit. Hier heb ik de laatste maanden heel veel over nagedacht, omdat triathlon een belangrijk deel van mijn leven is. Na veel overleg heb ik besloten om een jaar buiten de selectie te gaan sporten. Dit met een persoonlijke coach, zwemtrainer, looptrainer en krachttrainer. Waarom? Omdat ik denk dat dit voor mij de meest ideale weg is naar de top. Waar kan je nou beter leren lopen dan bij een looptrainer? Een lastig besluit, maar zoals ze zeggen: Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.

• Trainen in de winter geplaatst op dinsdag 16 december 2014 19:26:46 door jefftriathlon

November was een redelijk goede maand. De trainingen gingen lekker maar werden helaas verstoord omdat ik mijn verstandskies moest laten trekken. Zo liep ik de 2e week van november 75 km, de week erna maar 20 km en de week daarna weer 80 km. Komende maand blijft in het teken van het hardlopen staan met veel omvang en veel wedstrijden voor wat hardheid. Ik ben nog 3 weken in Sittard en dan ben ik met kerst en oud- en nieuw bij mijn familie in Aalsmeer. Ondertussen is duidelijk geworden dat we in januari 3,5 week op hoogtestage naar Kenia gaan. Op 2400 meter hoogte zit minder zuurstof waardoor het lichaam harder moet werken en zo meer rode bloedlichaampjes aanmaakt. Hierdoor zal je in de wedstrijd (in theorie) harder moeten gaan lopen omdat je meer inhoud hebt.

Trainen in de winter

De winter is voor veel mensen een periode om juist niet te trainen. Voor mij is de winter een hele belangrijke periode omdat je hier de basis legt voor de rest van je seizoen. Als je in de zomer goed wilt presteren tijdens wedstrijden, dan moet je in de winter een goede basis leggen. Ik vind het trainen in de kou altijd lekker, zeker wanneer de tranen je in je ogen springen van de kou. Afgelopen zondag liep ik nog 21,3km in 3 graden. Op de racefiets heb ik er iets meer moeite mee omdat niet alle lichaamsdelen dan bewegen. Mountainbiken of tacxen is dan een heel goed alternatief. Ik hou van de kou, maar vind het zeker niet erg dat ik over 1,5 maand in het Keniaanse zonnetje train…

• Terugblik seizoen 2013-2014 geplaatst op zondag 12 oktober 2014 18:12:23 door jefftriathlon

Dit seizoen begon voor mij in Sittard na een verhuizing naar het zuiden van het land. Op mezelf wonen, een nieuwe studie en een nieuwe omgeving. Dat was uiteraard wennen, maar het bevalt tot op de dag van vandaag erg goed!

Ik heb een hele goede winter gehad met weken waarin ik bijna 100km heb gelopen. In februari was er een kleine tegenslag door een ontstoken kies, maar de winter was zeer geslaagd. In Maart ben ik op trainingskamp naar Spanje gegaan met de Bond, ook dat was erg goed!

Na deze trainingsstage ging het wedstrijdseizoen langzaam beginnen. Wie naar beneden scrolt en mijn uitslagen bekijkt kan samen met mij concluderen dat de eerste helft van het seizoen niet zo gegaan is als ik hoopte. Ik heb simpelweg veel pech gehad. Het begon in Portugal met een valpartij, een maand later had ik een lekke band in Frankrijk. Door deze 2 teleurstellende wedstrijden had ik mij nog niet gekwalificeerd voor het EK. Hiervoor ben ik daarom nog naar Tsjechië afgereisd met mijn broer. Hier ging het wel goed, en kwalificeerde ik me voor het EK. In de voorbereiding op het EK zat het NK in Amsterdam, waar ik weer een lekke band had. Om weer je knop om te zetten dat deze dingen gebeuren wordt steeds lastiger.

Het EK was een fantastische ervaring die ik niet snel zal vergeten. De wedstrijd was loodzwaar, vooral het fietsen. Hier kwam ik tekort, waardoor ik tijdens het lopen niks meer overhad om goed te kunnen finishen. Maar het EK smaakte naar meer en ik wilde mij toch nog proberen te plaatsen voor het WK in Canada. Holten zou mijn wedstrijd moeten worden, maar een valpartij betekende alweer een DNF voor mij. Met kneuzingen aan mijn pols, heup, enkel en schouder naar het ziekenhuis afgevoerd. Dit was de druppel… mentaal gebroken.

Na veel gesprekken met mijn coach, mental coach, mentor en mensen om mij heen was ik eruit. Ik zou niet naar Genève gaan om het nog 1 keer te proberen me te plaatsen. Op dit niveau moet je fysiek en mentaal top zijn, en dat was ik beide niet. Toen begon een nieuw hoofdstuk, ik heb een reeks van 4 minder belangrijke wedstrijden uitgezocht om gewoon lekker te racen. Het plezier terug vinden, mentaal er weer bovenop komen. Al deze wedstrijden gingen goed en alle 4x podium.

Vooral die van Het Rondje Eilanden was een mooie, fantastische wedstrijd. Na deze wedstrijden waren er nog maar 2 over, de finale van de Eredivisie en de afsluiter van mijn juniorentijd. In Almere werden we 3e met het team in de dag uitslag en in het eindklassement, echt top! 2 weken later heb ik mijn seizoen en juniorentijd goed afgesloten met een 20e plaats en een beste looptijd dit seizoen.

Al met al dus een seizoen met hoogtepunten en dieptepunten. Veel gelachen, maar ook zeker een paar traantjes gelaten. Nogmaals het bewijs dat sport emotie is, dat vind ik mooi aan sport.

De uitslagen van seizoen 2013-2014:

1e Het Rondje Eilanden

1e Triathlon Leiderdorp

3e Triathlon Weiswampach

3e Eredivisie triathlon Almere(team)

20e ETU-Junior cup Alanya

• ETU-Junior cup Alanya geplaatst op zondag 12 oktober 2014 18:12:09 door jefftriathlon

Na mijn laatste Nederlandse wedstrijd in Almere moest ik me nog 2 weken focussen om mijn laatste wedstrijd in Alanya goed af te sluiten. Mede dankzij Sporttop kon ik hier mijn laatste wedstrijd als Junior goed proberen af te sluiten. Helaas had ik veel moeite om nog alle trainingen te doen die op de planning stonden. Ik had geen idee hoe het kwam. Na een gesprek met mijn coach, die zei dat dit er allemaal bij hoort na een heel seizoen zonder vakantie, besloten we iets minder trainingen te doen met meer snelheid.

Dit plan pakte op zondag 28 september goed uit! Ik was zeker in vorm met zwemmen, dat ik als 3e op de fiets zat vond ik wel lekker! De eerste paar kilometer fietsen hadden we een kopgroep van 5 atleten, maar deze hield helaas geen stand en zo werd het een peloton van 25. In de laatste kilometer fietsen zat ik nog mee in een poging om te ontsnappen, maar het bleef bij een poging..

De afsluitende 5km lopen zou bepalend worden. Ik had moeite om hard weg te kunnen lopen, dus kwamen veel atleten mij voorbij. Na 1km was er een klim waar er een groepje ontstond om in mee te lopen. Hieruit ben ik na 2 km gaan versnellen en heb ik de 2e ronde nog een aantal atleten voor me opgepikt. Helaas komen er dan ook nog altijd een paar hele snelle lopers vanuit de 2e groep voorbij, maar ik was zeer tevreden over mij looponderdeel! Uiteindelijk finishte ik als 20e op 1.35 van de winnaar. Zo dicht had ik er nog niet op gezeten.

Na de wedstrijd zijn we met het gezin nog een kleine week in Alanya gebleven om te genieten van een welverdiende vakantie! Komende weken heb ik het nog rustig qua trainen, dus kan ik wat meer aandacht aan school besteden. Begin November start ik weer met het nieuwe seizoen.

• ETU-Junior cup Brno geplaatst op donderdag 29 mei 2014 19:22:17 door jefftriathlon
    Zaterdagochtend was Brno het strijdtoneel voor de 3e junior cup van het seizoen. Na 2 slechte wedstrijden in Portugal en Frankrijk door een valpartij en een lekke band had ik mijzelf veel druk opgelegd. Dit mede omdat dit mijn laatste kans zou zijn om mijzelf te plaatsen voor het EK junioren in Kitzbühel. Op donderdagochtend vertrok ik samen met mijn broer voor een trip van 1000 km. Dat verliep goed en aan het eind van de middag kwamen we aan in Brno. Even loslopen, eten en op tijd naar bed. Op vrijdag heb ik vroeg gelopen en daarna het fietsparcours verkend(wat niet misselijk was met 210 hoogtemeters op 20km). Na het fietsen een half uurtje los gezwommen om wat af te koelen van de hitte(28 graden). De race was om 2 uur, ik had dus genoeg tijd om alles op mijn gemak te doen. Uitslapen, loslopen, ontbijten, slapen, 2e ontbijt en me klaar te maken voor de race. Ik had een goede start en kwam als eerste aan bij de boei. Vanaf daar was het zwemmen redelijk simpel om met de goede zwemmers mee te gaan zonder te hoeven vechten voor mijn plek. Na een goede wissel zat ik als 2e op de fiets. Al snel ontstond er een kopgroep van ongeveer 15 atleten met wie we de 20 km hebben afgelegd. Door goed voorin te hebben gezeten, kon ik vooraan wisselen en begon ik na landgenoot Jorik van Egdom als 3e aan het lopen. Ik had het tijdens het fietsen soms erg zwaar te verduren, waardoor het lopen vanaf het begin al moeizaam ging. Ook tijdens het lopen zat er een klim in, wat het niet makkelijker maakte. Uiteindelijk kwam ik tevreden als 12e over de finish! Deze race was goed genoeg om me te plaatsen voor het EK junioren volgende maand, hier zal ik met nog 2 Nederlandse jongens aan de start zal staan.

• Trainingsstage Las Cuevas 2014 geplaatst op donderdag 27 maart 2014 12:59:35 door jefftriathlon

Vrijdagmiddag was het zover, naar Spanje voor een trainingsstage. Ik had hier al lang naar uitgekeken, omdat ik wist hoe mooi en goed het trainen daar is. Het was namelijk de 3e keer dat ik naar Las Cuevas ging voor een trainingsstage. Met een groep van ruim 20 atleten en coaches van het NTC reisden we af naar het zuiden van Spanje om 10 dagen te bikkelen.

De eerste dagen gingen gemakkelijk, rustig opbouwen van 2 naar 3 trainingen per dag. Door de mooie omgeving en de goede trainingsgroep vlogen de trainingen voorbij. Halverwege de week begon er meer en meer vermoeidheid te komen, waardoor nachten van 9 uur slaap en middagdutjes voor mij een vereiste waren om de trainingen goed door te komen. Na een week trainen stond er een welverdiende massage op het programma, waarna de laatste dagen ingingen. Op de voorlaatste dag van de trainingsstage hebben we 3x een mini-triathlon gedaan om de wissels te oefenen en wedstrijdsnelheid op te doen. De afstanden waren 150 m zwemmen, 8km fietsen en 1,5 km lopen. De 1e was op ongeveer 75%, de 2e op ongeveer 85% en de laatste was all out! Dankzij een goed zwemonderdeel kon ik met een atleet uit het pro triathlon team wegblijven op de fiets, waarna ik de achtervolgende concurrenten voor wist te blijven. Ik was vooral erg tevreden over het looponderdeel, waar ik deze wintermaanden zoveel energie in heb gestoken. '

Met bijna 700 kilometer op de fietsteller en ruim 40 trainingsuren kan ik wel zeggen dat dit mijn beste trainingsstage tot nu toe was, waarbij ik mij door de week heen beter ben gaan voelen. Mijn eerste wedstrijd is op 13 April, de ETU-Junior cup in Quarteira (Portugal).Ik kijk hier erg naar uit!

• Update februari geplaatst op donderdag 6 maart 2014 08:20:58 door jefftriathlon

De maand februari ging oke, niet zo lekker als januari maar het was prima. Begin februari kreeg ik last van mijn kies, hier volgde een wortelkanaal behandeling op waarin de zenuw in mijn kies werd weggehaald. Dit had wat invloed op mijn weerstand maar na een weekje kon ik weer rustig beginnen! Vorige maand vertelde ik een feitje dat ik bijna 300 kilometer had gelopen. Nu heb ik een ander feitje: in de periode dat ik hier in Sittard woon (begin september) tot nu heb ik het aantal flessen cola dat ik heb leeggedronken geteld. Dit is precies een half jaar geleden, het waren er 23! Nu denk je WOW, maar een fles per week is voor een duursporter redelijk normaal. Half februari hebben we nog een kookworkshop gedaan, erg leerzaam en gezellig. Ik ben ondertussen al aan het aftellen voor de trainingsstage naar Spanje, nog maar 9 dagen! Vorige week heb ik een lactaat meting gedaan op fiets, hier moest ik 5x 6 minuten op een bepaalde hartslag fietsen. Hieruit komen nieuwe hartslag zones voor de trainingsstage.

Daarbij een kort stukje over mijn studie: Ik studeer dus HBO bedrijfseconomie in Sittard en ik volg alle lessen die er zijn. Dit lukt mij omdat de school het rooster van mijn klas heeft aangepast op mijn trainingen. Doordat ik alle lessen kan volgen heb ik in het eerste half jaar alle 30 studiepunten weten te behalen, zo ben ik nog steeds goed op weg om mijn propedeuse te halen!

• Een nieuw seizoen, nieuwe kansen en een nieuw team geplaatst op woensdag 4 december 2013 09:24:16 door jefftriathlon

Komend seizoen zal ik niet meer uitkomen voor het Oceanus triathlon team maar voor het Advisafe triteam4Unicef. De reden voor deze overstap is dat ik in het Advisafe triteam4Unicef een betere toekomst zie. Op sportief vlak, maar ook de zaken eromheen. Het Team doet mee op het hoogste niveau in Nederland. Afgelopen jaar is het team 4e geworden in de landelijke competitie en komend jaar gaan wij voor het podium! Een groot verschil tussen het Advisafe triteam4Unicef en het Oceanus triathlonteam is dat het een commercieel team is en geen vereniging. Hierdoor is er meer mogelijk op het gebied van sponsoring, uitstraling en profesionaliteit.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad bij Oceanus maar nu is het tijd voor iets nieuws. Ik ben daarom erg blij dat ik vanaf heden voor het Triteam4Unicef mag uitkomen!

• ETU-Juniorcup Eton Dorney geplaatst op woensdag 4 september 2013 07:57:54 door jefftriathlon

Op zaterdagmiddag 14:00 Engelse tijd zouden we van start gaan, alle voorbereidingen waren getroffen en ik was klaar voor een hele zware wedstrijd, een mini WK. We begonnen aan de line up, maar daar bleef het bij. De start werd uitgesteld, eerst een kwartier, uiteindelijk 45 minuten door een ongeluk in de startserie ervoor. Opnieuw warm maken, kort losgelopen en weer focussen op die zware race.

Het startschot ging en we doken met 75 man te water, ik was traag weg maar lag al snel los. Ofja, dat dacht ik. Vlak voor de eerste boei moest ik inschuiven en daar heb ik behoorlijk wat klappen gekregen, ik heb echt moeten knokken voor mijn plek. Op het lange rechte stuk naar de kant zag ik dat ik niet goed lag. Waar ik in Antalya nog als 3e het water uitkwam lag ik nu ongeveer op plaats 40, het ging gewoon niet harder. Toen ik uit het water kwam wist ik dat het alles of niets was om nog mee te doen in de race. Ik heb zo hard als ik kan naar mijn fiets gesprint en snel gewisseld, toen ik op de fiets sprong zag ik één van de australiers wegfietsen(één van de topfavorieten) en ik moest zijn achterwiel opzoeken. Een lange sprint van 500 meter was genoeg en ik kon even ademhalen. Er ontstond een groep van zo’n 15 man en ook daar heb ik moeten knokken voor mijn positie, dat knokken had ik hier nog nooit meegemaakt, schouderduwtjes en een hoop geschreeuw. Er was een kopgroep weg van ongeveer 10 man die uiteindelijk met 1 minuut voorsprong van de fiets af kwam. Daarachter kwamen wij, ik zat goed in het midden en was goed weg. Ik probeerde met de groep mee te gaan maar het ging simpelweg te hard. Eigen tempo en het 2e rondje versnellen kreeg ik mee van coach Jordi, maar er zat niet meer in. Ik moest genoegen nemen met een 48e plek.

Het positieve aan deze wedstrijd was toch wel het fietsen, een goede beslissing genomen om alles te geven om bij de groep te komen. Respect voor de Australier die uiteindelijk als 4e finishde met de snelste looptijd van de dag.

• ETU-Junior cup Antalya geplaatst op woensdag 1 mei 2013 06:13:42 door jefftriathlon

Afgelopen zondag stond mijn eerste wedstrijd van dit seizoen op het programma, meteen een internationale dus misschien wel extra spannend. Nu ik dit typ zit ik met ijs op een zwaar gekneusde voet thuis voor de tv, maar daar kom ik zo nog wel op.

Op woensdag vertrok ik vanaf schiphol, met bijna 3 uur vertraging, richtig Antalya(Turkije). Daar verbleef ik met Jeanine in een goed 5 sterren hotel. Het was vooral veel rusten en rustig trainen de dagen van te voren, wennen aan het warme weer want het beloofde een zomerse dag te worden zondag! De voorbereiding verliep goed, alles ging steeds beter voelen.

Zondagochtend 10 uur was het voor mij dan zover, ik had ontbeten, losgelopen, fiets klaargezet en kort ingezwommen. Er was een mooi deelnemersveld van 62 atleten, het beloofde een wedstrijd te worden met een hoog zwemniveau. Ik had de maand voor de wedstrijd extra gefocusd op het zwemmen omdat de kopgroep wel eens weg zou kunnen blijven.

foto wissel

"on you're mark" PANG, weg waren we! Ik had een super start en had meteen een mooie voorsprong op de grote groep zodat ik niet in het gedrang zou komen. Ik lag in de benen van een Rus die in zijn wedstrijden hiervoor altijd als eerste uit het water kwam, dat ging dus goed. Als 2e kwam ik bij de eerste boei, als 3e bij de tweede boei en als 4e kwam ik uit het water. Snel het strand op, daar haalde ik er al één in, de bocht om en dan nog 50 meter naar mijn fiets sprinten. Maar dat laatste ging niet helemaal goed, in de bocht zag ik de atleet voor me onderuit gaan. Ik dacht bij mezelf hoe kan je hier nou vallen, het is kurkdroog? BAM, ook ik ging in dezelfde bocht onderuit en de jongen achter ons ook(gladheid door het droge weer in combinatie met benzine/olie). Snel opstaan en naar de fiets sprinten, dat ging goed! Snelle wissel en ik zat als 2e op de fiets. Er ontstond een kopgroep van 7, het begon draaide we goed door maar na zo'n 10 kilometer kwam helaas de achtervolgende groep van 30 man erbij. Daarna was het rustig de overige 10 km doorstaan en dan afstappen van je fiets en snel de wissel naar het lopen. Ik stapte af, en werd daar onderuitgelopen door iemand die ze fiets kwijt moest, een valpartij van 5 man. Ook hier weer opstaan en door, nu had ik wel echt wat last van de val. De laatste 5 km lopen gingen in, ik ging voorzichtig weg want het was ondertussen behoorlijk warm geworden(35 graden). Het lopen was zwaar, door de val maar ook gewoon door het hoge tempo. Ik moest genoegen nemen met een 27e plaats, mijn beste internationale wedstrijd tot nu toe!

Hoe zit het nou met mijn voet? In de 2e val in de wisselzone heb ik mijn voet gekneusd en er dus nog 5 km op doorgelopen, adrealine is een wondermiddel maar daarna had ik toch wel echt last. Gisteravond in Nederland er naar laten kijken en het is zwaargekneusd, een paar dagen rust en dan gaan we er weer voor!

De volgende wedstrijd is de Eredivisie in Enschede, het beloofd een mooi seizoen te worden als het zo doorgaat!