Jolbert van Dijk

  • oeps... geplaatst op maandag 6 juli 2015 19:23:14 door Jolbert
    Hallo iedereen,
     
    Ongeveer 1,5 maand geleden waren we aan het trainen in Medemblik. Er was een aflandige wind die toch wel redelijk sterk was. Het doel van de training? Snelheid, wat betekent lange stukken varen en zoeken naar alle kleine of soms wel grote dingen die een verschil maken.   
     
    Maar je raadt het vast al, het ging niet helemaal volgens plan.
     
    Op het eind van de eerste down wind kwamen we een golf tegen die er voor zorgde dat we van 30 km/uur naar 0 gingen. Dit resulteerde in een nose dive (boot die voorover over de kop gaat). Tijdens de nosedive probeerde ik wat vast te pakken in de hoop dat we toch niet over de kop zouden gaan maar dat was de echte fout. 
     
    Een seconde later toen ik in het water lag zag ik dat mijn duim niet op de plek zat waar hij hoort. Uit een reflex duwde ik hem weer terug in de kom. Toen volgde een terugweg naar de kant die voor mijn gevoel uren duurde en enorm pijnlijk was. 
     
    Daarna naar het ziekenhuis om foto's te laten maken. Op de foto's was geen bot breuk te zien maar ik moest wel in het gips voor 3 weken. 
     
    Drie weken later was de Delta Lloyd regatta, een belangrijk evenement. De fysio vond eigenlijk dat het te vroeg was om al weer te gaan zeilen maar in overleg met de coach erbij, besloten we toch een poging te doen om het evenement te varen. Het is toch best moeilijk om een kans tot racen over te slaan. Maar na een wedstrijd werd het al overduidelijk dat de duim nog niet goed genoeg hersteld was en besloten we te stoppen. De rest van het evenement kon ik gelukkig wel leren door te kijken vanuit de rubberboot. Niet dat het leuk was om andere mensen wel te zien racen terwijl je zelf niet mag. 
     
    Daarna volgde een paar weken van revalidatie en fitness om toch bezig te blijven. Tussendoor is er nog een MRI gemaakt om te kijken wat er precies aan de hand was. Dit bleek een scheurtje in het bot en een ingescheurde spier te zijn. Het was dus niet heel gek dat het varen tijdens de Delta Lloyd nog niet ging. 
     
    Nu gaat het al weer stukken beter en hoop ik met goedkeuring van de fysio aan het eind van de week weer voorzichtig te gaan varen. En dan staat het volgende op het programma:
     
    - Twee weken trainen in Scheveningen
    - Een trainingskamp in Flensburg (GER)
    - Het Jeugd WK in Flensburg (GER) eind Augustus 
     
    Vaarwelkom, Jolbert
     
    P.S. Aan de kant zitten is niets voor mij

  • Driemaal is scheepsrecht geplaatst op zondag 15 september 2013 15:04:12 door Jolbert

    Vanavond vertrek ik naar Marseille voor het derde WK van deze zomer.

     

    De zomer begon met het WK F18 in Marina di Grosseto (ITA) waar ik samen met Niels voer.  Tijdens het evenement hadden we ups en downs. Met weinig wind waren we uitzonderlijk snel, maar met hardere wind hadden we er meer moeite mee. Uiteindelijk waren we 25ste in totaal en 3e  bij het jeugd klassement (< 23 jaar). Vooral met die bronzen plek in het jeugd klassement waren we erg blij.

     

    Daarna ging ik door naar Polen om daar samen met Roald Verschuure het Jeugd WK 49er te varen. Hier hebben we ongelofelijk veel geleerd en is ons duidelijk geworden dat er nog een hele lange weg voor ons ligt. Dit heeft ons gemotiveerd om harder te trainen en de leercurve door te zetten. Wat ook gedeeltelijk de reden is om naar het derde WK te gaan.

     

    Om ons te volgen op het WK 49er in Marseille kun je kijken op http://49er.org/event/2013-world-championships/?event_id=1516.  Hier vind je uitslagen en nieuws updates van de organisatie. De eerste wedstrijd dag is op dinsdag 24 september.

     

    Maar vergeet voor dit evenement niet om van achter te tellen als je ons (NED 666) zoekt. Dit klinkt natuurlijk raar, maar realistisch gezien hebben we gewoon veel te weinig ervaring om goed te presteren tussen alle wereldtoppers.

     

    Vaarwelkom,

    Jolbert

     


  • De North Sea Regatta, F18 geplaatst op donderdag 6 juni 2013 17:32:54 door Jolbert

    Een jaar geleden was de North Sea Regatta voor Niels en mij het allereerste evenement dat we samen voeren, voor mij zelfs het eerste evenement in de F18.

     

    Nu een jaar later stonden we weer op het strand van Scheveningen, klaar om alles te geven tijdens de wedstrijden. Na een seizoen van wedstrijden en trainingen waren we van plan om ons resultaat van vorig jaar flink te verbeteren. Waar we vorig jaar 15de waren hoopte we nu stiekem misschien wel op een top 5.

     

    Op zaterdag stond er een licht windje met een flinke stroming ideaal voor ons. In de eerste wedstrijd voeren we een 7de plek waarna we de smaak te pakken kregen en nog een 4de en een 2de plek voeren. Aan het eind van de stonden we in het overall klassement op een 3de plek. Waar we natuurlijk niet rouwig om waren.

     

    De volgende dag stond er een stuk meer wind en een flinke golfslag waar we af en toe flink moeite mee hadden. Zo spoelde ik een paar keer bijna van boord af en zorgde de stag er voor dat Niels een flinke blauwe plek had. Verder kwam het ook af en toe voor dat een golf onze voeten meenam en we beiden opeens spartelend tegen de romp aan lagen. Met deze omstandigheden werd duidelijk dat we met deze omstandigheden nog steeds een hoop te leren hadden. Ondanks deze ongelukjes onderweg kwamen we nog redelijk door de wedstrijden heen we voeren een 13, 7, 6 en een 11de plek. Met het zout nog in de neusgaten konden we tevreden naar de kant.

     

    Voor de laatste dag van het evenement was er heel weinig wind voorspeld, misschien zelfs te weinig. Na een paar uurtjes uitstel op het strand werd het inderdaad zoals iedereen verwachtte afgelast.

     

    Uiteindelijk eindigden we op de 7de plek, niet wat we hadden gehoopt, maar toch tevreden. Het evenement heeft duidelijk gemaakt dat we met weinig wind goed kunnen meevaren maar dat als het wat harder waait we toch nog wat werk aan de winkel hebben. Als we het dan vergelijken met vorig jaar dan hebben we afgelopen jaar toch hele duidelijke stappen gezet.

     

    Vaarwelkom, Jolbert

     

    PS. We hebben dit voorjaar met de F18 ook al 3 keer op het podium gestaan:

    1e plaats Klasse evenement in Muiderzand

    2e plaats Eurocoupe in Bray Dunes, Frankrijk

    3e plaats Klasse evenement in Hellevoetsluis

     


  • Update Jolbert geplaatst op zondag 5 mei 2013 13:48:11 door Jolbert

    Beste allemaal,

     

    De winter was fantastisch. Ik kreeg namelijk van het Watersportverbond de mogelijkheid om mee te trainen in de FX met de kernploeg dames. Deze kans heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen. Dit betekende dat ik meerdere weken in Palma de Mallorca kon varen. En dan ook nog onder begeleiding van meerdere 49er zeilers die afgelopen zomer in Londen hebben gevochten voor de Medailles. Het is dus ook “bijna” onnodig om te zeggen dat ik die weken een gigantische hoeveelheid heb geleerd. De 49er is wel een beetje anders dan de FX maar omdat beide boten dezelfde romp hebben is veel toepasbaar.

     

    Na een flink aantal weken doorgebracht te hebben in Mallorca, wel met af een toe een pauze thuis om wat aan de studie te doen, ben ik een maand naar Bermuda geweest om daar de kinderen in de optimist (tot 15 jaar) te trainen voor de Wereld Kampioenschappen die ze komende zomer op het Gardameer in Italië hebben. Ook heb ik daar, op de dagen dat de kinderen naar school moesten, wat klusjes op de club gedaan,  zoals boten poetsen en rekken maken om de spullen op te bergen. Maar wat een mooi eiland is het. Roze stranden, helder blauw water, echt een parel midden in de oceaan. De club was ontmoetingspunt voor de expats die daar werkten en het was leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

     

    Toen heb ik de World cup in Palma de Mallorca gevaren met Olivier Witteveen.  Het mooie van dit evenement is dat je tegen de wereldtop vaart. Een jaar of 8 tot 10 aan ervaring in de 49er was geen uitzondering. In eerste instantie twijfelde ik ook een beetje of het wel nut had om mee te doen. Maar na afloop ben ik erg blij dat ik het gedaan had. Het was namelijk super om te zien hoe die andere de boot varen en hoeveel meer uren ik moet gaan draaien om dat ook te kunnen. Kortom een en al inspiratie en motivatie.

     

    Na een hoop in de 49er gevaren te hebben begon het F18 wedstrijd seizoen weer, wat ik samen met Niels weer in Team Boskalis zal aflopen. Dankzij Boskalis en Nacra hadden we een gloednieuw bootje met alles er op en er aan. We begonnen met een Eurocoupe in Bray Dunes (vlak over de Franse grens) het was even afwachten om te zien of ik nog een beetje kon varen op de F18. Na afloop was dit iets waar ik me geen zorgen over had hoeven maken. We eindigde namelijk op een tweede plek vlak achter onze teamgenoten Jorden en Frank, waar we meer dan tevreden mee waren.

    Daarna kwam het klasse evenement in Muiderzand dit was onze eerste kans om ons dit jaar te meten met het Nederlandse veld. De eerste dag stond er heel veel wind en de tweede dag juist heel weinig. Met beide omstandigheden konden we goed over weg en we eindigde op de eerste plek! We hadden het eerste klasse evenement gewoon gewonnen!

    Toen was het tijd voor de eerste krachtmeting met het Europese veld, de Europacup in Carnac. Ook hier weer wisselende omstandigheden, weinig wind tijdens de long distance race en tijdens de normale wedstrijden zelfs een dag met een nose dive !!!AU!!! moesten beëindigen. We stonden na 2 dagen nog even op de 3de plek overall maar toen de wind aan ging trekken tot 5-6 Bft konden we dat helaas niet vasthouden. Maar met een 4de plek in de long distance en een 11de bij de normale races hadden we toch een goed evenement gehad. Bovendien waren we eerste jeugdteam!

     

    Een ding was zeker: de trainingen op de 49er en de FX deze winter werpen ook hun vruchten af in de F18. Het plan uit het eerdere blog “twee programma’s een doel” was dus geen verkeerde keuze.

     

    Het volgende op het programma is eerst het NK Nacra in Hellevoetsluis en daarna de North Sea Regatta in Scheveningen waar Niels wn ik vorig jaar ons debuut in de F18 maakte.

     

     Mochten jullie mij willen volgen op twitter: @JolbertvDijk

    Vaarwelkom, Jolbert

     


  • Op koers geplaatst op donderdag 3 januari 2013 12:39:34 door Jolbert
    Het afgelopen jaar samengevat, een blik op 2012

  • Het WK F18 in Los Angeles geplaatst op woensdag 3 oktober 2012 12:20:56 door Jolbert
    WK F18 in Los Angeles, alle leeftijden.

  • Een weekje leren dobberen geplaatst op donderdag 16 augustus 2012 07:31:01 door Jolbert
    Het Nacra EK op de Bodensee in de F18

  • Een trainingsweek in Bandol geplaatst op maandag 26 maart 2012 13:47:55 door Jolbert

    Beste allemaal,
     
    De eerste stap naar internationaal zeilen met de 49er is gezet. Ik ben met de boot naar Bandol in Zuid Frankrijk geweest. Hier heb ik met de optimist ook getraind. Deze keer ging het wel iets anders. Waar vorige keer mijn ouders de 1300 km reden, moest ik dit nu zelf doen met de camper. Gelukkig werd ik hierbij geassisteerd door de Argentijn Pepe Bettini (die in Bandol de 29ers ging trainen) en niet te vergeten was Yves de Block er ook om te zorgen dat Pepe en ik wakker bleven tijdens het rijden. Ondanks deze hulp vond ik de 1300 km een stuk vermoeiender dan ik had verwacht.
     
    Eenmaal aangekomen in Bandol was het de reis wel meer dan waard. De temperatuur was zeer aangenaam en het zonnetje maakte het er ook niet slechter op. En niet te vergeten stond er de eerste dag meteen een mooie wind. Deze wind zorgde op de eerste twee dagen voor flink wat spannende momenten en zwem acties, aangezien het de eerste keer was dat Yves en ik samen in de 49er voeren. Dit zorgde wel voor een hele steile leercurve, het was leren of zwemmen. Je kan wel begrijpen dat ik tijdens deze dagen op tijd in mijn bed lag.
     
    De rest van de week was de wind iets minder. En op een dag hebben we zelfs helemaal niet kunnen varen. Deze dag hebben we ingevuld met een zeer nuttige theorie sessie over tactiek en strategie voor de wind. Wat toch nog wel wat anders is met zo'n grote gennaker.
     
    Alle andere dagen hebben we flink wat uren op het water kunnen doorbrengen. Ook heb ik ondervonden dat het trim systeem van de 49er toch niet zo heel makkelijk is om te doorgronden. Daarom hebben we op de kant hier flink wat aandacht aan besteed. Maar in de komende tijd zal dit toch een aandachtspunt blijven naast het minstens zo belangrijke aandachtspunt om die boot onder controle te krijgen…
     
    Bijna de hele week hebben we met een onboard camera gevaren. We hadden namelijk geen coach op het water dus zo konden we op de kant beelden laten zien aan de 29er trainers en hun om advies te vragen. Sommige beelden hiervan zijn zelfs op omroep Flevoland uitgezonden.
     
    Als je benieuwd bent naar de beelden kijk dan op:
    Voor een zelf gemonteerd filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=rYGxsjCmpXQ 
     
    Alles bij elkaar een goede en zeer leerzame week.
     
    Vaarwelkom, Jolbert


  • Hoe nu verder? geplaatst op dinsdag 11 oktober 2011 13:06:27 door Jolbert

    Het was even stil, hoe nu verder?

    Na het iets wat teleurstellende WK deze zomer heb ik nog de Nederlandse united 4’s en de open Nederlandse Kampioenschappen in de Laser Radiaal gevaren. Tijdens deze wedstrijden is het voor mij duidelijk geworden dat ik echt niet in de Radiaal verder wil gaan. Het is tijd om de volgende stap te zetten op weg naar de Olympische spelen. Aangezien ik nooit het postuur zal krijgen voor de eenmansboten Laser Standaard of de Finn zal deze stap een tweemansboot zijn.

    Komend weekend ga ik voor het eerst een wedstrijd varen in de 49er samen met Bart de Haan. Ik verheug me er erg op, al hoewel het ook wel spannend is aangezien het de tweede keer is dat ik überhaupt op die boot sta. Ja, op een 49er sta je! Ik verwacht dan ook dat ik voornamelijk bezig ga zijn met het recht houden van het race monster (deze boot is razendsnel) en dat winnen er waarschijnlijk nog niet in zit. Als de mogelijkheid er is zal ik hem natuurlijk wel met beide handen aanpakken! Om jullie even een idee te geven: Je hebt ongeveer 2 jaar nodig om deze boot onder alle omstandigheden te leren beheersen…


  • De winter kort samengevat: geplaatst op maandag 11 april 2011 14:24:57 door Jolbert

    Deze winter heb ik denk ik meer tijd doorgebracht in Palma de Mallorca dan thuis. Afgelopen winter hebben we (het MGB team van het watersportverbond) namelijk in totaal 4 hele weken daar getraind. Na zo’n week trainen vlogen we weer naar huis voor een week waarin we konden uitrusten en volle bak aan school konden werken. Dit was meestal ook wel even nodig, ik verheug me al op mijn lijst met absentie uren.
    In deze weken in Palma begonnen we elke ochtend met een rondje hardlopen/fietsen en wat core oefeningen om wakker te worden en de spieren op spanning te zetten. Daarna konden we aanschuiven bij een groot ontbijt buffet (inclusief pannenkoeken)bij het hotel. Wat hierna gebeurde hing totaal af van de wind. Als er genoeg wind was, gingen we meteen zeilen en anders stond er een gym sessie of 40-50 km fietsen op het programma, waarna we dan alsnog gingen zeilen. Elke dag bestond dus uit een blok zeilen en een blok kracht of cardio. Je kan wel begrijpen dat ik in deze weken fysiek en technisch flink vooruit ben gegaan. Ik zie er naar uit om het in de praktijk te gaan brengen in de wedstrijden. Het volgende wat op het programma staat zijn de Europacups in Italië en Zwitserland. Hier komt bijna de hele Europese top, en dit is dus een mooi moment om te kijken hoe ver ik ben.


Zoek op keywords

blog archief

  • april 2017 (0)
  • maart 2017 (0)
  • februari 2017 (0)
  • januari 2017 (0)
  • december 2016 (0)
  • november 2016 (0)
  • oktober 2016 (0)
  • september 2016 (0)
  • augustus 2016 (0)
  • juli 2016 (0)
  • juni 2016 (0)
  • mei 2016 (0)